بانس ريت چيست؟
بانس ريت (Bounce Rate) يا نرخ پرش يك فاكتور مهم در ارزيابي ميزان تعاملي است كه كاربر با صفحات سايت شما برقرار كرده است. اين فاكتور در گوگل آناليتيكس (Google Analytics) درصد نسبت كاربراني را نشان ميدهد كه وارد صفحهاي از سايت شده و بدون هيچ تعاملي از آن صفحه خارج ميشوند به كل كاربراني كه از آن صفحه بازديد كردهاند. به بيان سادهتر يعني چه ميزان از مخاطباني كه وارد صفحه شما شدهاند بدون هيچ تعاملي از آن خارج شدهاند.
نرخ پرش يكي از معيارهاي كمي (Metric) گوگل آناليتيكس براي بررسي رفتار بازديدكنندگان يك صفحه فرود (Landing Page) است. در نظر گرفتن اين معيار در كنار چند معيار ديگر مانند زمان ماندن در صفحه (Session Duration) و نرخ خروج (Exit Rate) ميتواند ديد خوبي نسبت به نحوه تعامل كاربران با صفحه فرود به ما دهد.
چرا بانس ريت اهميت دارد؟
هيچ معيار مشخصي براي تعيين بانس ريت بهينه وجود ندارد، چون علاوهبر اينكه سايتهاي مختلف اهداف متفاوتي را از ورود كاربران به صفحات خود دنبال ميكنند؛ به سادگي نيز ميتوان با كمك گوگل تگ منيجر (Google Tag Manager) نرخ بانس ريت را شكاند (كاهش داد). با اين حال بالا بودن اين نرخ ميتواند زنگ خطري براي شما باشد. به اين معنا كه تعداد كاربراني كه با صفحه شما درگير نشده و تعاملي نداشتهاند، بالا است و به همين ميزان احتمال بازگشت اين كاربران به سايت شما نيز كاهش مييابد.
دلايل بالا بودن بانس ريت چيست؟
هنگامي كه كاربري با صفحه سايت شما ارتباط و تعاملي برقرار نميكند به اين معناست كه با محتواي صفحه درگير نشده است. بنابراين بهتر است ابتدا به جدول زير نگاه كرده و چنانچه بانس ريت بالاتري از اين مقدار داريد به واكاوي دلايل اين بيميلي مخاطبان براي تعامل بيشتر بپردازيد. اين دلايل دامنه گستردهاي از شكل ظاهري سايت گرفته تا سرعت لود صفحه را در بر ميگيرد. بهترين شيوه براي بررسي اين دلايل اين است كه خود را جاي كاربر بگذاريد و ببينيد چه نكاتي در صفحه مدنظر شما را نسبت به برقراري ارتباط بيشتر، دلسرد ميكند.
اولين برخورد كاربر با صفحه فرود شما هنگام لود شدن صفحه است. در صورتي كه سرعت لود سايت شما پايين باشد كاربر به آساني و بدون هيچ تعاملي صفحه شما را ترك ميكند. براي چك كردن سرعت سايت ميتوانيد از ابزارهايي مانند Google Page Speed يا GTMetrix كمك بگيريد.
نكته بعدي كه ميتواند موجب بالا رفتن نرخ بانس ريت سايت شما شود، نامناسب بودن رابط كاربري (UI) و تجريه كاربري (UX) است. براي مثال انتخاب يك فونت نامناسب يا سردرگم كردن كاربر به علت نبود دستهبندي يا خستهكننده بودن طراحي ظاهري صفحه، ميتواند كاربر را از ادامه جستوجو در سايتتان منصرف كند.
همچنين عدم صداقت با كاربر و محتواي گمراهكننده نيز ميتواند تاثير بهسزايي در افزايش نرخ پرش داشته باشد. فرض كنيد شما تبليغ يك كالاي خاص را در سايتي ديگر به كاربر نمايش ميدهيد. هنگامي كه كاربر روي آن كليك ميكند و وارد صفحه فرود شما ميشود، اولين انتظاري كه دارد اين است كه محصول مورد نظر را ببيند؛ اگر چنين نباشد، سريعاً صفحه سايت را ميبندد. حتي ممكن است ناموجود بودن آن محصول حين ورود كاربر به صفحه نيز موجب از دست رفتن اعتماد او و خروج از سايت شما شود.
چگونه ميتوان بانس ريت را كاهش داد؟
براي كاهش بانس ريت روشهاي متفاوتي وجود دارد كه ميتواند با توجه به كاركردي كه از صفحه فرود خود انتظار داريد متفاوت باشد. نكتهاي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه شما ممكن است با تعريف تگهاي متنوعي بانس ريت خود را كاهش دهيد ولي دقت كنيد كه آيا اين تگها شما را به هدفتان از حضور كاربر در صفحهتان ميرساند يا روشي براي پاك كردن صورت مسئله و دستكاري آمار گوگل آناليتيكس است! براي مثال تعريف تگ اسكرول و مدت زمان مشخص ماندن كاربر در صفحه براي يك سايت خبري ممكن است شما را به هدفتان از ورود كاربر به آن صفحه برساند و شكستن بانس ريت با اين روش برايتان مناسب باشد؛ در حالي كه همين موضوع براي يك سايت فروشگاهي باعث گمراهي شما در تحليل آمارتان ميشود. راهكارهاي زير به شما كمك ميكند تا نرخ پرش صفحاتتان را كاهش دهيد:
افزايش سرعت لود صفحه
تعريف تگهايي كه هدف شما از حضور كاربر در صفحه فرودتان را برآورده ميكند
برآورده كردن انتظارات كاربر و پرهيز از محتواي گمراهكننده
بهبود رابط كاربري و تجربه كاربري
پيشنهاد دادن لينكهاي مرتبط و مفيد به كاربر و ترغيب او به كليك روي آنها
قرار دادن محتواي متنوع براي جلوگيري از خسته شدن كاربر
مديريت جايگاههاي تبليغاتي
مقايسه بانس ريت صفحات مختلف سايت و الگوبرداري از صفحات پرتعامل براي بهبود ديگر صفحات
توجه به رفتار كاربران دستگاههاي مختلف و بهبود تجربه كاربري هر دستگاه به صورت جداگانه
- ۶ بازديد
- ۰ نظر