نرخ تبديل چيست؟

ديجيتال ماركتينگ

نرخ تبديل چيست؟


امروزه اكثر تيم هاي بازاريابي بر روي هدايت ترافيك به سمت وب سايت ها متمركز هستند به اين اميد كه اين ترافيك‌ها در نهايت به خريد منجر شوند كه به اصطلاح به آن تبديل گفته مي‌شود. اين چرخه همواره تكرار مي‌شود و در نهايت كسب و كار رشد مي‌كند.

اگرچه شايد اين موضوع ديدي ساده و آسان به كتاب‌هاي بازاريابي به نظر برسد، اما براي بيشتر تيم‌هاي بازاريابي و كسب و كارها اين موضوع كاربردي است.

 

نرخ تبديل چيست و چگونه محاسبه مي‌شود؟

نرخ تبديل و يا كانورژن در واقع درصدي از بازديد كنندگاني هستند كه كاري مشخص را انجام داده‌اند.

به عنوان مثال، اين اقدام ممكن است تكميل يك فرم در وبسايت، ثبت نام در يك سرويس يا خريد يك محصول باشد.

نرخ تبديل، با تقسيم تعداد تبديل (تعداد كاربراني كه عملي خاصي را به سرانجام رسانده‌اند) بر تعداد بازديدكنندگان و ضرب اين عدد در ۱۰۰ براي بدست آوردن درصد محاسبه مي‌شود.

بهينه سازي نرخ تبديل يا CRO، فرآيند بهبود وب سايت و محتواي شما براي تقويت تبديل‌ها (تعداد كاربراني كه عملي خاصي را به سرانجام رسانده‌اند) است. نرخ تبديل بالا به اين معني است كه وب سايت شما به خوبي طراحي شده، به طور موثر قالب‌ بندي شده و براي جامعه مخاطبان هدف شما جذاب است.

روند بهينه سازي براي نرخ تبديل اين امكان را به شما مي‌دهد كه تعداد ليد‌هاي (در دنياي ماركتينگ مشتريان بالقوه و يا كاربران بالقوه با عنوان ليد شناخته مي‌شوند) با صلاحيت بالا را افزايش دهيد، درآمد خود را افزايش دهيد، هزينه‌هاي خريد را كاهش دهيد، ارزش بيشتري از مشتريان بالقوه و مشتريان فعلي خود كسب كنيد و به سادگي ميزان رشد بهتري داشته باشيد.

كانورژن و يا توليد ممكن است در تمام فضاي وب سايت (به عنوان مثال صفحه اصلي، صفحه خريد، وبلاگ ، لندينگ پيج و غيره) شما رخ دهد. شما به عنوان يك كسب و كار، خواستار اين هستيد كه وب سايت شما به گونه‌اي طراحي شود كه بازديدكنندگان وب سايت را به مشترياني كه خريد مي‌كنند، تبديل كند. با داشتن پتانسيل بسيار زياد در سراسر فضاي وب سايت شما، بايد هر بخش را بهينه كنيد تا امكان تبديل فراهم شود.


نرخ تبديل در كسب و كارهاي آنلاين


ممكن است كه تصور كنيد كه كسب و كارها آنلاين نيازي به بهينه‌ سازي ندارند، چرا كه همه خريداران به سادگي به دنبال كالاهاي خاص با بودجه مشخص هستند.

اين تصور عمومي وجود دارد كه، اگر كسي روي وبسايت يك كسب و كار كوچك كليك كند، از قبل آماده و مايل به خريد چيزي بوده است، بنابراين اين تبديل آسان است.

اما اين نوع تفكر اشتباه است. در بسياري از موارد، كسب و كارهاي كوچك بيش از ساير مشاغل آنلاين به بهينه سازي نرخ تبديل نياز دارند.

وب سايتي كه پيمايش و گشت و گذار در آن دشوار است، قابل اعتماد به نظر نمي‌رسد، و يا اگر در نگاه اول براي بازديدكننده صفحه شما ارزشمند به نظر نرسد، بازديد كننده صفحه را ترك مي‌كند و حتي اگر از پيش قصد خريد داشته باشد، محصول شما را به سبد خريد اضافه نمي‌كند.

اهميت بهينه‌ سازي نرخ تبديل براي كسب و كارهاي آنلاين اين است كه به آنها اين امكان را مي‌دهد تا بيشترين استفاده را از بازديد سايت را داشته باشند و به طور موثر درآمد بيشتري كسب كنند بدون اينكه هزينه بيشتري براي بهينه سازي يا جذب مشتري صرف كنند. در ادامه دلايل اهميت نرخ تبديل براي كسب و كارهاي آنلاين را بررسي مي‌كنيم.

 

دلايل اهميت نرخ تبديل براي كسب و كارهاي آنلاين

هزينه‌هاي پرداخت در ازاي هر كليك

احتمالا تا كنون شما نيز متوجه شده‌ايد كه ميزان هزينه به ازاي هر كليك به طور جدي افزايش داشته است.

تقاضايي بالايي كه بوجود آمده است، عامل اصلي براي افزايش هزينه‌ها است. اين موضوع يك مساله ساده اقتصادي است، اما وجود اين مشكل پول در آوردن را سخت تر كرده است.

قبلاً پرداخت به ازاي هر كليك بهترين راه براي جلب توجه براي مشاغل جديد و كوچك هنگام بهينه‌سازي موتور جستجو بود، اما دستيابي به اين گزينه هر روز دشوارتر مي‌شود، به خصوص اگر همه كليك‌ها به فروش تبديل نشوند.

كسب و كارهاي آنلاين نيز متوجه افزايش بودجه تبليغاتي خود شده‌اند در حالي كه نرخ تبديل در فروشگاه‌هاي آنلاين و بر مبناي تجارت ديجيتال در حال كاهش است.

در اينجاست كه بهينه سازي نرخ تبديل به شما كمك مي‌كند بيشترين كليك را دريافت كنيد، بنابراين در واقع هزينه‌ها كاهش مي‌يابند.

 

رقابت آنلاين

در سراسر اينترنت، كسب و كارهاي آنلاين زيادي وجود دارند كه بر سر بدست آوردن مشتريان بيشتر با شما وارد رقابت مي‌شوند. كسب و كارهاي بزرگي و موفقي چون، آمازون بازار كسب و كارهاي كوچك را تهديد مي‌كنند.

اين بدان معناست كه اگر مي‌خواهيد بازديدكنندگان صفحه خود را به مشتري تبديل كنيد، بايد وب سايتي طراحي كنيد كه استفاده از آن آسان باشد و بازديدكنندگان را به طور خودكار در جهت اقداماتي كه مي خواهيد انجام دهند (خريد يا ثبت نام در خبرنامه) هدايت كند. هرچه رقباي بيشتري داشته باشيد، بايد بيشتر رقابت كنيد و بهتر شويد.بهينه سازي تبديل اين مزيت را دارد كه به شما اين امكان را مي‌دهد كه در اين رقابت از ديگران پيشي بگيريد.

 

تأثيرات شبكه‌هاي اجتماعي

شبكه‌هاي اجتماعي (مانند: فيس بوك، توييتر، اينستاگرام و پينترست) فضايي عالي براي بازاريابي و ارتباط با مشتريان جديد و فعلي است. با حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان ضريب نفوذ ميان كاربران را افزايش داد و وفاداري ميان مشتريان بالا برد.

رسانه‌هاي اجتماعي تعداد بازديدهاي وبسايت را نيز افزايش مي‌دهند، با اين كار توجه كاربران را جلب كرده و سپس آنها را به مشتري تبديل كنيد.

بهينه سازي نرخ تبديل از اهميت زيادي برخوردار است زيرا به شما امكان مي دهد با دريافت ارزش بيشتر از بازديد كنندگان و كاربراني كه از قبل داريد، هزينه هاي جذب مشتري خود را كاهش دهيد. با بهينه سازي نرخ تبديل خود مي توانيد درآمد به ازاي هر بازديد كننده را افزايش دهيد، مشتري بيشتري كسب كنيد و كسب و كار خود را رشد دهيد.

به عنوان مثال، اگر يك لندينگ پيج ۱۰ درصد نرخ تبديل داشته باشد و ماهانه ۲۰۰۰ بازديد كننده داشته باشد، در اينصورت در اين صفحه ماهانه ۲۰۰ تبديل ايجاد مي‌كند. اگر مي‌توانيد با بهينه ‌سازي عناصر مختلف اين صفحه، نرخ تبديل را به ۱۵ درصد رساند، تعداد تبديل‌هايي كه در ماه بوجود مي‌آيد به ۵۰ تا ۳۰۰ عدد رشد خواهد داشت.

هميشه در مورد افزايش نرخ تبديل جاي پيشرفت وجود دارد و بهترين شركت‌ها به طور مداوم سايت‌ و برنامه هاي خود را بهبود مي‌بخشند تا تجربه بهتري براي كاربران خود ايجاد كرده و نرخ تبديل را رشد دهند.

 

منظور از بهينه سازي نرخ تبديل چيست

بهينه سازي نرخ تبديل يا CRO فرايند سيستماتيك افزايش درصد بازديدكنندگان وب سايت شما است كه اقدام مطلوب و مشخص را انجام مي دهند. فرآيند CRO شامل درك نحوه حركت كاربران از طريق سايت شما، اقدامات انجام شده و مواردي است كه آنها را از انجام اهداف شما باز مي دارد.

 

بهينه سازي نرخ تبديل يعني بهبود تعامل كاربر با سايت به نفع قيف فروش.

 

بهينه سازي نرخ تبديل يا CRO در واقع از دو بخش داده محور و انسان محور تشكيل شده است. داده‌ها در دنياي آنلاين مزيتي هستند كه در دنياي آفلاين از آن بي‌بهره‌ايم. بنابراين لازم است براي جمع‌آوري داده‌هاي درست زودتر دست به كار شويد.

 

اما از آنجايي كه شما در دنياي ديجيتال با پيچيده‌ترين موجود عالم هستي سروكار داريد داده‌ها به تنهايي نمي‌توانند شما را به عمق سفر مشتري هدايت كنند. در اين زمان است كه شما براي بهبود نرخ تبديل علاوه بر تيم ماركتر به تيم طراح تعاملي نيز نياز داريد.


سه راهكار براي افزايش نرخ تبديل

۱. نحوه تعامل افراد با سايت را بررسي كنيد.

اگر نحوه تعامل كاربران با سايت‌تان را درك نكنيد، به سختي مي‌توانيد، نرخ تبديل خود را بهبود بدهيد.

اما چگونه مي‌توانيد ببينيد كه بازديدكنندگان چطور با سايت شما تعامل دارند؟

با ابزارهاي تجزيه و تحليل وب سايت، مي‌توانيد فعاليت كاربران در صفحه خود را ضبط و سپس حركات آنها را مشاهده كنيد. اگر فرمي را نيمه كاره رها مي‌كنند، پيشنهادي را رد مي‌كنند بر روي چه فضايي كليك مي‌كنند و…

علاوه بر اين، اين ابزارها نقشه‌هاي حرارتي از وب سايت را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهند.

 

۲. كال تو اكشن‌هاي مناسب طراحي كنيد

يك فرصت خوب براي افزايش نرخ تبديل، استفاده از كال تو اكشن‌هاي (فراخواندن كاربر به انجام كاري) مناسب است. شما مي‌توانيد از كال تو اكشن‌ها براي تشويق به دانلود يك فايل، به اشتراك گذاشتن يك فايل در سوشال مديا يا عضو شدن در خبرنامه استفاده كنيد.

بايد از كال تو اكشن‌ها در سراسر وبسايت و لندينگ پيج‌ها استفاده كنيد و بايد دسترسي به اين صفحات نيز آسان باشد و به درستي طراحي شده باشند.

به طور معمول، هر لندينگ پيج يك كال تو اكشن دارد، كه چندين بار در صفحه تكرار شده است.

به عنوان مثال، يك پست وبلاگ ممكن است تا سه كال تو اكشن داشته باشد كه يك پيشنهاد را مطرح مي‌كنند. شما مي‌توانيد يك كال تو اكشن در پايين صفحه، يك كال تو اكشن در متن و يك كال تو اكشن به صورت پاپ آپ استفاده كنيد.

نكته اساسي اين است كه بايد بدانيد در هر جايي از صفحه مي‌توانيد از كال تو اكشن‌ها استفاده كنيد.

 

۳. انتظارات مخاطبين را برآورده كنيد

وقتي كسي پس از خواندن توضيحات متاي شما در گوگل يا ديدن آگهي كه در موتورهاي جستجو منتشر كرده‌ايد، بر روي سايت شما كليك مي‌كند، صفحه لندينگ پيج شما بايد در ادامه محتواي موتورهاي جستجو تهيه شده باشد.

شما بايد در اين صفحه هم همان قول‌هايي كه در تبليغات مطرح كرده‌ايد، معرفي كنيد. به عنوان مثال، اگر كاربري يك پست درباره بهبود نرخ تبديل از وبسايت شما در گوگل ببيند، انتظار دارد راهكارهايي براي بهبود نرخ تبديل پيدا كند. اگر بر روي لينك كليك كند و صفحه لندينگ شما، تصاوير حيوانات را به نمايش گذاشته باشد، كاربر گيج مي‌شود.

اگر لندينگ پيج اطلاعاتي كه كاربر براي پيدا كردن آنها به سايت شما آمده را ارائه ندهد، اين بازديدكنندگان به كاربر يا مشتري تبديل نخواهند شد. به همين دليل بايد پيش از منتشر كردن پيشنهاداتي كه مي‌خواهيد در لندينگ پيج مطرح كنيد، فكر كنيد و براي آن برنامه‌ريزي كرده و در نهايت اجرا كنيد.

اگر لندينگ پيج شما باعث تبديل نمي‌شود، پست‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي، توضيحات موتور جستجو، جستجو كنيد و بررسي كنيد كه آيا به قول‌هايي به كاربران داده‎‌ايد عمل مي‌كنيد يا خير.

 

معرفي سه ابزار براي بهبود نرخ تبديل


شما بايد بدانيد كه نرخ تبديل شما در چه وضعيتي قرار داردِ، آيا خوب كار مي‌كند و يا نه؟ نرخ تبديل سايت شما با توجه به حوزه فعاليت، جامعه مخاطبين هدف، نوع محصول و يا خدمتي كه ارائه مي‌دهيد، ممكن است بسيار متفاوت باشد. بنابراين رقم ثابت و مشخصي براي آن وجود ندارد.

براي اينكه نرخ تبديل وبسايت خود را بالا ببريد، مي‌توانيد از ابزارهاي آماده بسياري استفاده كنيد.

در ادامه سه ابزار براي بهبود نرخ تبديل را به شما معرفي مي‌كنيم.

 

۱. گوگل آناليتيكس

همانطور كه احتمالا شما هم مي‌دانيد، گوگل در حوزه موتورهاي جستجو، سرور و جستجوي كلمات كليدي با اختلاف زيادي پيشرو است. گوگل آناليتيكس براي بهبود نرخ تبديل نيز مي‌‌تواند اطلاعات مفيدي را در اختيار شما قرار دهد. به طور مثال به شما مي‌گويد كاربران شما با چه دستگاهي از سايت شما ديدن مي‌كنند، و يا اطلاعاتي چون دموگرافي (جمعيت شناسي) كاربران و يا چقدر طول مي‌كشد كه هر كاربر سايت شما را ترك كند، منابع بك لينك را در اختيار شما قرار مي‌دهد. شايد گوگل آناليتيكس اطلاعات جزئي در اختيار شما قرار ندهد ولي بزرگترين مزيت آن اين است كه اين ابزار گوگل رايگان است.

 

۲. هاب اسپات

اگر در حال حاضر از پلتفرم اتوماسيون بازاريابي هاب اسپات استفاده مي‌كنيد، ابزاري عالي در اختيار شما قرار دارد. برخي از ويژگي‌هاي اين ابزار كاملا رايگان هستند. نرم افزار هاب اسپات به شما اين امكان را مي‌دهد كه بدون هيچ كد نويسي براي سايت خود پاپ آپ طراحي كنيد و اطلاعات آن نيز با سي ار ام هاب اسپات همگام سازي شده است. با استفاده از داده‌هاي كه هاب اسپات در اختيار شما قرار مي‌دهد، مي‌توانيد ديد عميق‌تري نسبت به رفتار و تعامل كاربران و مخاطبين با وبسايت خود داشته باشيد و در مورد آينده نيز چشم انداز بهتري داشته باشيد. با در اختيار داشتن يك داشبورد آسان و ساده مي‌توانيد تبديل‌هايي كه در سايت شما اتفاق مي‌افتند را مشاهده كنيد و در نتيجه بتوانيد نرخ تبديل را بهبود ببخشيد.

 

۳. هاتجر

هاتجر امكان ضبط كردن تحركات كاربران در سايت را در اختيار شما قرار مي‎‌دهد و همچنين با استفاده از هاتجر مي‌توانيد به نقشه‌هاي حرارتي نيز دسترسي داشته باشيد و مي‌توانيد تعامل كاربران را سايت را بررسي كنيد. اين پلتفرم گزينه‌هاي آموزشي زيادي در اختيار شما قرار مي‌دهد، هات جر به صورت ماهيانه به ۲۹ دلار هزينه احتياج دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.