اثر تغيير تاريخ مقالات سايت بر سئو

جان مولر از مديران گوگل مي‌گويد كه تغيير تاريخ انتشار محتوا در صفحات وب بدون ايجاد تغيير قابل‌توجه در متن آن، رتبه شما در نتايج جستجوي گوگل را بهتر نمي‌كند.

 

يك صاحب سايت به مولر گفته بود هر بار كه تغييرات جزئي در محتواي گالري عكس سايتش ايجاد مي‌كند، تاريخ آن را هم به‌روزرساني مي‌كند و پرسيده بود كه آيا به‌روزرساني تاريخ انتشار، مزيتي در رتبه ما در نتايج جستجوي گوگل ايجاد مي‌كند يا نه؟

با اينكه اين سوال مربوط به گالري‌ عكس سايت است، اما توصيه‌هاي مولر در مورد تغيير تاريخ انتشار در هر نوع صفحه وب كاربرد دارد.

مولر مي‌گويد: «صاحبان سايت معمولا اين سوال را به شكل‌هاي مختلفي از من مي‌پرسند، زيرا فكر مي‌كنند شايد گوگل به صفحه‌اي كه محتوايش جديد به نظر مي‌رسد پاداش دهد، اما الگوريتم گوگل به اين شكل كار نمي‌كند و به‌روزرساني تاريخ انتشار هيچ مزيتي در رتبه‌بندي ايجاد نمي‌كند.»

او ابتدا تجربه كاربر را در نظر مي‌گيرد و مي‌گويد صاحبان سايت مي‌توانند هر زمان كه بخواهند تاريخ و ساعت صفحات خود را به‌روز كنند، اما اين كار گمراه‌كننده است: «شما مي‌توانيد هر بار كه تغيير كوچكي در محتوا ايجاد مي‌كنيد، تاريخ و ساعت آن صفحه را به‌روز كنيد، اما مثلا اگر فقط جاي تصاوير را در گالري عكس عوض كرده باشيد، اين اقدام كمي گمراه‌كننده و براي كاربر ناخوشايند است.»

سپس مي‌گويد به‌روز كردن مداوم تاريخ و ساعت در صفحات چندان مناسب نيست و تاثيري در نتايج جستجو نخواهد داشت: «من فكر نمي‌كنم اين كار تغييري در نتايج جستجو ايجاد كند و ما فقط به خاطر تغيير تاريخ و ساعت آن صفحات، رتبه بهتري به آن‌ها نمي‌دهيم.»

استفاده از سيستم مديريت محتوا (CMS)

مولر باز هم توصيه مي‌كند كه پس از ايجاد تغييرات كوچك، تاريخ‌ صفحه را به‌روز نكنيد و فقط بعد از ايجاد تغييرات چشمگير در محتوا، تاريخ‌ها را به‌روز كنيد. بااين‌حال، اگر از سيستم مديريت محتوا (CMS) استفاده مي‌كنيد كه تاريخ‌ها را به‌طور خودكار به‌روز مي‌كند، ايرادي ندارد و به سايتتان آسيب نمي‌رساند: «پس توصيه من اين است كه اگر CMS شما به‌طور پيش‌فرض اين كار را انجام دهد و نمي‌توانيد آن را كنترل كنيد، ايرادي ندارد. اگر اين كار را به‌صورت دستي انجام مي‌دهيد، مثلا مي‌خواهيد تغيير كوچكي ايجاد كرده و جاي تصاوير را عوض كنيد، پيشنهاد مي‌كنم از دست‌كاري تاريخ و ساعت صرف‌نظر كنيد و هر وقت تغييرات قابل‌توجهي در يك صفحه ايجاد كرديد، تاريخ را به‌روز كنيد.»

 

توصيه‌هاي اخير مولر با يك پست وبلاگي او در سال 2019 مطابقت دارد كه از صاحبان سايت خواسته بود با عوض كردن تاريخ مقاله‌ها آن‌ها را به‌جاي مقاله جديد به مخاطب عرضه نكنند: «اگر مقاله‌اي كاملا تغيير كرده باشد، گذاشتن تاريخ و ساعت تازه براي آن منطقي است، اما بدون افزودن اطلاعات قابل‌توجه يا دليل قانع‌كننده ديگر، يك مقاله را به‌طور مصنوعي جديد نكنيد.»

 

گوگل هميشه تاريخ‌ها را در نتايج جستجو نشان نمي‌دهد؛ حتي زماني كه صفحه تاريخ داشته باشد. مولر مي‌گويد: «وقتي تاريخ هيچ ارتباطي با محتوا ندارد، گوگل تاريخ را نشان نمي‌دهد. گوگل وقتي تاريخ صفحه‌اي را نشان مي‌دهد كه سيستم‌هاي خودكار تشخيص دهند اين كار به محتواي صفحه ربط دارد، مثل صفحاتي كه حساسيت زماني دارند، ازجمله صفحات خبري.»

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.