در اين بازار رقابتي اگر كسبوكاري داريد، بايد هميشه به فكر افزايش فروش باشيد. يكي از سادهترين راههايي كه به ذهن هر كارآفريني خطور ميكند، انجام تبليغات است. منظور از تبليغات آن است كه به يك يا چند رسانه پولي بپردازيم و از آنها بخواهيم محصول يا خدمت ما را بهصورت مستقيم معرفي كنند.
فروش با تبليغات بسيار سخت شده است. صرف ديدن يك محصول يا خدمت در يك رسانه، باعث نميشود مخاطب اعتماد كند و از شما بخرد. مشكل تبليغات اين است كه اغلب حتي پول خود تبليغ برنميگردد؛ يعني اگر در هزاران سايت هم تبليغ كنيد، فروشي كه ايجاد ميشود و مبلغي كه بهدست ميآيد احتمالا طوري خواهد بود كه حتي هزينههاي تبليغاتي شما هم جبران نخواهد شد. پس كافي نيست از مخاطب بخواهيم محصولات و خدمات ما را بخرد.
چرا مخاطب با ديدن تبليغ خريد نميكند؟
امروزه مهمترين كار لازم براي افزايش فروش جلب اعتماد است. شما بايد اعتماد مخاطب را جلب كنيد و به او نشان بدهيد كه نه تنها فروشنده خوبي هستيد، بلكه در حوزه خودتان متخصص هستيد و ميتوانيد راهنمايي درستي انجام دهيد و به مخاطب كمك كنيد بهترين و مناسبترين گزينه را تهيه كند. در يك تبليغ كوتاه معمولا نميتوان همه اين كارها را انجام داد. نكته ديگر آن است كه طول عمر تبليغات معمولا كوتاه است. افراد تبليغات خوب را جمعآوري نميكنند تا از آن در سالهاي آينده اسفاده كنند!
توليد محتوا را جدي بگيريد!
امروزه تقريبا همه كسبوكارها به اين نتيجه رسيدهاند كه بد نيست پيج اينستاگرام داشته باشند و حتي در سايت خود ويديوها و محتواهايي منتشر كنند. هدف از توليد محتوا لزوما اين نيست كه ويديوها يا صوتهاي خوبي توليد كنيد. محتواهاي شما در نهايت بايد باعث رشد كسبوكار و افزايش فروش شود.
بنابراين با اين ديد به موضوع نگاه كنيد كه چگونه ميتوانيد با محتواهايي كه درست ميكنيد، باعث شويد مخاطبها به شما بيشتر اعتماد كنند و شما را بهعنوان كارشناس يا متخصص بشناسند و درنهايت وقتي خواست محصولي بخرد كه آن را ارائه ميدهيد، بهترين گزينه شما باشيد و به فكر رفتن سراغ رقيبان و ديگران نباشد.
آيا توليد محتوا خودش نوعي تبليغ نيست؟
همينطور است! با توليد محتوا تبليغات ناملموستري انجام ميدهيد. بهجاي اينكه فقط درباره محصول خودتان صحبت كنيد، آگاهي مخاطب را در زمينه كارتان افزايش ميدهيد. درواقع به مخاطب ميگوييد من فروشنده هستم، ولي حتي اگر فعلا نميخواهي چيزي بخري، مطالب مفيدي برايت دارم! پس مرا دنبال كن تا در آينده فرصتهاي خوب را از دست ندهي!
يك مثال از توليد محتوا
فرض كنيد يك پيج اينستاگرام داريد و كارتان فروش عينكهاي آفتابي است. چرا بايد محتواهاي متنوع توليد كنيد؟ آيا كافي نيست كه از مدلهاي مختلف عينكهاي آفتابي خود عكس بيندازيد و بهتدريج در پيج اينستاگرامتان منتشر كنيد؟ اگر كسي نياز داشت عينك آفتابي بخرد در رسانههاي اجتماعي شما، كل محصولات بهصورت كاتالوگ موجود است و شخص ميتواند انتخاب كند و بخرد؛ ولي اين روش نتيجه خارقالعادهاي ايجاد نميكند و باعث نميشود كه در كسبوكار بهاندازه كافي رشد كنيد.
خريداران، خيلي حرفهايتر و متخصصتر شدهاند و حتي اگر متخصص هم نباشند، بلد هستند كه قبل از خريد تحقيق كنند و اطلاعاتي از گوگل، اينستاگرام و رسانههاي ديگر كسب كنند و بعد تصميم بگيرند چه محصولي را از كجا و چه كسي بخرند و اقدام خود را انجام دهند.
پس ابتدا بايد ببيند شما متخصص هستيد و اطلاعات زيادي درباره عينك و انواع آن داريد. همچنين بايد مطمئن شوند در رسانههاي خود فعال هستيد و همواره در حال رشد هستيد. وقتي مطمئن شدند شما ميتوانيد به درستي آنها را راهنمايي كنيد، سراغ شما ميآيند.
پس شما در هر كسبوكاري كه باشيد بايد مدام در حال توليد محتواهاي ارزشمند باشيد تا مخاطب شما را دنبال كنند و وقتي خواستند خريدي انجام بدهند، سراغ شما بيايند.
توليد محتوا باعث ميشود بهعنوان يك كارشناس يا متخصص در حوزه كاري خودتان معرفي شويد و وقتي مخاطب شما را يك متخصص ميشناسد، راحتتر اعتماد ميكند. اغلب مردم بين يك فروشنده و يك متخصص تمايز زيادي قائل ميشوند. مثلا پزشك درواقع يك فروشنده است؛ ولي چون تخصص بالايي دارد، وقتي يك جراحي انجام ميدهد و يك داروي خاصي را تجويز ميكند، كسي فكر نميكند كه اين پزشك فروش انجام ميدهد. كار متخصص اين است كه بهترين راهحل را پيشنهاد بدهد. اين راهحل معمولا پيشنهاد خريد محصولات و خدمات است.
بنابراين در هر حوزهاي كه فعاليت ميكنيد، ميتوانيد از توليد محتوا استفاده كنيد و فروش خود را افزايش دهيد.
- ۳ بازديد
- ۰ نظر