آيا بازاريابي آفلاين منقرض شده است؟

امروز همه جا صحبت بازاريابي آنلاين و استفاده از سايت و اينستاگرام رايج است. بسياري از كسب‌وكارها به اين نتيجه رسيده‌اند كه تنها راه نجات، كنار گذاشتن بازاريابي آفلاين و تمركز بر بازاريابي آنلاين است. حتي برخي‌ها معتقدند كافي است يك صفحه اينستاگرام داشته باشيد تا تمام عمليات بازاريابي با آن پيش برود. البته شايد براي يك كسب‌وكار خانگي كوچك چنين گزينه‌هايي خوب باشد؛ ولي اگر كسب‌وكاري جدي داريد و مي‌خواهيد بهترين نتيجه را از عمليات بازاريابي خود بگيريد، بقيه مقاله را بخوانيد. مواردي وجود دارد كه شايد نيازمند تفكر بيشتر باشد؛ مثلا سايت آمازون چند فروشگاه فيزيكي خريداري كرده تا برخي از محصولات را به‌صورت حضوري هم ارائه بدهد! برندهايي مانند سامسونگ هنوز ميليون‌ها دلار بودجه را صرف تبليغات آفلاين مي‌كنند. خطوط پشتيباني تلفني اپليكيشن‌هاي معروف هميشه اشغال است! پس بياييد بررسي كنيم بهترين رسانه‌هاي بازاريابي براي كسب‌وكارها در شرايط كنوني كدام است.

بازاريابي چيست!؟

ابتدا بياييد تعريفي ساده و كاربردي از بازاريابي داشته باشيم. تمام عمليات لازم براي جذب، علاقه‌مندسازي و ايجاد فروش به مخاطب، بازاريابي نام دارد. هر گام اين فرايند نياز به صرف هزينه دارد. مثلا براي جذب مخاطب لازم است تبليغاتي انجام شود و افراد جديدي با كسب‌وكار ما آشنا شوند. براي ايجاد علاقه نسبت به محصولات و كسب‌وكارمان لازم است رابطه‌اي خوب و دوستانه با مخاطب ايجاد شود. اين كار هم نياز به صرف هزينه و زمان دارد. همچنين گام فروش بسيار حساس و پرهزينه است. لازم است تمام سوالات و  ابهام‌هاي مخاطب رفع شود تا درنهايت خريدي انجام شود.

بازاريابي آنلاين چيست؟

در بازاريابي، از طريق رسانه يا رسانه‌هايي، پيام مورد نظر را به مخاطب مي‌رسانيم. اين كار مي‌تواند منجر به جذب مخاطب و در نهايت ايجاد فروش شود. وقتي از بازاريابي آنلاين صحبت مي‌كنيم، درواقع منظور اين است كه همان عمليات بازاريابي قبلي را انجام مي‌دهيم؛ با اين تفاوت كه براي انتقال پيام از «رسانه‌هاي ديجيتال» استفاده مي‌كنيم.

بسياري از افراد وقتي درباره به‌صرفه بودن بازاريابي آنلاين صحبت مي‌كنند، درواقع توجهشان بيشتر به مرحله جذب است. اگر مرحله جذب را از طريق رسانه‌هاي آنلاين مثل تبليغات كليكي، تبليغ در پيج‌هاي اينستاگرام و … انجام بدهيم، احتمالا هزينه‌هاي جذب هر مخاطب ما خيلي كمتر و به‌صرفه‌تر خواهد شد. مثلا شايد با بودجه مناسب بتوانيد با صرف 1000 تا 3000 تومان، يك فالوئر جديد به صفحه اينستاگرام خودتان اضافه كنيد كه مبلغ بسيار مناسبي است.

ولي كل موضوع اين نيست. در نهايت لازم است مخاطب به محصولات و خدمات ما علاقه‌مند شود و خريدي انجام بدهد. در ادامه بياييد بررسي كنيم كه چرا بازاريابي آنلاين به‌تنهايي، بهترين گزينه نيست؟

فاصله زماني جذب تا تبديل شدن به خريدار مهم است!

اگر با تبليغات، مخاطباني را به پيج اينستاگرام خود اضافه كنيد، زمان بين آشنايي با شما و اولين خريد معمولا طولاني است. اين‌طور نيست كه مخاطب امروز تبليغ شما را ببيند و فردا از شما خريد كند. پس بااينكه هزينه جذب هر مخاطب در رسانه‌هاي آنلاين كمتر است، ولي شايد زمان لازم براي تبديل مخاطب به خريدار طولاني‌تر است. دليل اصلي آن است كه جلب اعتماد كاربران در فضاي آنلاين سخت‌تر است. آن‌ها شايد دقيقا به محصول يا خدمت شما نياز داشته باشند و قيمت آن هم مناسب باشد، ولي اعتماد كافي نداشته باشند و خريد نكنند.

حال يك گزينه آفلاين پربازده را درنظر بگيريم. اگر در يك نمايشگاه مرتبط با كارتان شركت كنيد و غرفه‌اي براي معرفي محصولات و خدمات داشته باشيد، شايد در همان اولين روز نمايشگاه، خريدهاي قابل‌توجهي انجام شود. افراد در مواجهه حضوري و صحبت رو در رو، خيلي سريع‌تر به شما اعتماد مي‌كنند تا فضاي آنلاين.

 

برخي دوست دارند مرحله فروش آفلاين باشد!

بسياري از مردم در ايران، هنوز ترجيح مي‌دهند براي خريدهاي مهم خودشان به فروشگاه مراجعه كنند، با فروشنده صحبت كنند، تخفيف بگيرند و در نهايت خريد را انجام بدهند. البته اگر اين فرايند آنلاين باشد، حداقل دوست دارند چند دقيقه به‌صورت تلفني با فروشنده شما صحبت كنند و سپس خريد آنلاين خودشان را نهايي كنند. البته اين موضوع بيشتر براي خريدهاي بزرگ و كليدي صدق مي‌كند. مثلا خيلي‌ها دوست دارند مبل، لوازم خانه، لباس و … را يا حضوري خريد كنند يا حداقل صحبتي تلفني داشته باشند و بعد از آن سفارش را در سايت ثبت كنند.

نكته بسيار مهم: اگر كسب‌وكار شما خيلي بزرگ نيست و مي‌توانيد به خريداران به‌صورت آفلاين كمك كنيد، آن‌ها را وادار نكنيد تا حتما سفارش خودشان را آنلاين ثبت كنند. اين افراد ترجيح مي‌دهند تلفن كنند، پرداخت پول را با روش كارت به كارت انجام بدهند، رسيد آن را بفرستند تا محصول ارسال شود.

 

موفق‌ترين برندهاي آنلاين هم از رسانه‌هاي آفلاين استفاده مي‌كنند!

اگر فكر مي‌كنيد بهتر است كل فرايند بازاريابي و فروش آنلاين باشد، كافي است با شماره تلفن پشتيباني سايت‌ها و اپليكيشن‌هايي مثل ديجي‌كالا، اسنپ، اسنپ فود و … تماس بگيريد و ببينيد چندمين نفر در صف هستيد! بسياري از خريداران در فضاي آنلاين به محض اينكه با مشكل مواجه مي‌شوند، دچار اضطراب مي‌شوند و ترجيح مي‌دهند با روشي آفلاين با يك فرد دلسوز صحبت كنند تا مشكل حل شود.

 

رسانه‌اي كه كنار گذاشته مي‌شود، گاهي پربازده‌تر است!

سال‌ها قبل اگر كسب‌وكاري داشتيد، در روز با انبوهي از كاغذهاي تبليغاتي، فكس و نامه‌هاي بازاريابي مواجه مي‌شديد. اكنون اين موارد كمتر شده است. پس شايد در برخي از حوزه‌ها شايد ارسال يك نامه تبليغاتي بسيار اثرگذارتر از رسانه‌هاي ديگر باشد. البته اين موارد نياز به انجام آزمون‌هايي در مقياس كوچك دارد تا از بازدهي آن مطمئن شويم.

 

 

 

 

با اينكه در بهتر است در تمام رسانه‌هاي محبوب مثل اينستاگرام و … تبليغات كنيم، ولي خوب است رسانه‌هاي آفلاين مختلف را هم تست كنيم. توجه كنيد كه هداياي تبليغاتي هم منسوخ نشده‌اند. هنوز مي‌توانيد براي افرادي خاص يك ليوان، خودكار يا هر مورد خلاقانه‌اي بفرستيد و كنار آن كاغذي قرار بدهيد كه تبليغ كسب‌وكار شما است.

 

 

تركيب رسانه‌هاي آنلاين و آفلاين بهترين نتيجه را ايجاد مي‌كند

بازاريابي اينترنتي بسيار جذاب و اثرگذار است، ولي به تنهايي كافي نيست. زماني بهترين نتيجه را از عمليات بازاريابي خود مي‌گيريد كه موارد زير را رعايت كنيد:

 

براي جذب مخاطب جديد بيشتر بر بازاريابي آنلاين تمركز كنيد، ولي بازاريابي آفلاين را هم كنار نگذاريد. شركت در نمايشگاه‌ها، چاپ بروشور و كاتالوگ، استفاده از تلفن و تبليغات چاپي را جدي بگيريد.

براي علاقه‌مندسازي بيشتر، رسانه‌هاي آنلاين بهتر و كم‌هزينه‌تر هستند. البته از استفاده از پيامك و تماس تلفني براي افرادي كه شما را مي‌شناسند مي‌‌تواند اثرگذار باشد.

در مرحله فروش، ضمن استفاده از روش‌هاي آنلاين، مخاطب را وادار نكنيد فرايند را با روش دلخواه شما پيش برود و گزينه‌هايي براي خريد تلفني، واريز از طريق بانك و … را پيش‌بيني كنيد.

 

دنيا هر روز به سمت بازاريابي آنلاين و روش‌هاي ديجيتال پيش مي‌رود و همين موضوع دنياي بازاريابي را متحول كرده است. ضمن بهترين استفاده از اين فناوري، خيلي خوب است كه روش‌هاي آفلاين را هم فراموش نكنيم و كنار نگذاريم. اگر بتوانيم تركيب مناسبي از رسانه‌هاي آنلاين و آفلاين را در كارمان استفاده كنيم، مي‌توانيم بهترين نتيجه را از عمليات بازاريابي خود كسب كنيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.