چرا بايد زودتر پخش زنده را شروع كنيد!

در عصري كه فناوري، پيشرفت‌هاي جديد و مهيج را با روندي سريع به ما عرضه مي‌كند، نپذيرفتن فناوري‌هاي جديد و درخشان در ابتداي ظهورشان، اقدامي معقول به‌خصوص براي صاحبان كسب‌وكار است.

 

اين بهترين نوع مديريت ريسك است. افرادي كه در همان ابتدا از يك فناوري استفاده مي‌كنند، در صورت موفقيت فناوري از مزاياي آن بهره‌مند مي‌شوند، اما در صورت شكست آن، همه‌چيزشان را از دست مي‌دهند.

 

كمي شك و ترديد مي‌تواند مانع ريختن پول كلان در شبكه اجتماعي بزرگ بعدي شود كه هرگز موفق نخواهد شد، اما در عين‌حال مي‌تواند مانع سازگاري فروشگاه فيزيكي شما با روند جديد خريد مشتريان شود؛ زيرا فرايند جديد خريد از فضاي آنلاين شروع‌شده و به فروشگاه فيزيكي ختم مي‌شود. درنتيجه ممكن است مشتريان باارزش را از دست بدهيد.

 

صاحبان كسب‌وكارها بايد در اختصاص وقت، پول و توجهشان دقت كنند. اما وقتي مي‌‌گوييم الان موقع آن است كه سري هم به ويديوهاي لايو بزنيد، بيراه نگفته‌ايم. حتي شايد اين اقدام يكي از بهترين فعاليت‌هاي كسب‌وكارتان باشد.

 

 

 

توليد ويديو براي بازاريابي محتوا چقدر مهم است؟

چه ويديو را استريم (پخش زنده) كنيد، چه آن ‌را بارگذاري كنيد، محتواي ويديويي قدرت جلب‌توجه مردم را دارد. اگر مي‌خواهيد ببينيد محتواي ويديوهاي لايو چقدر نتيجه مي‌دهد، بهتر است ابتدا تصوير كلي‌تر را ببينيد. اول بايد ببينيد انواع ويديوها چطور در صنعت بازاريابي محتوا رقابت مي‌كنند.

 

گزارش شركت «ويزول» درباره بازاريابي ويديويي در 2020 نشان مي‌دهد سهم بازارياباني كه از محتواي ويديويي استفاده مي‌كنند از 61 درصد در سال 2016 به 87 درصد در سال 2019 رسيده است. امسال، 85 درصد بازاريابان براي بازاريابي از محتواي ويديويي استفاده كرده‌اند كه نسبت به سال گذشته كاهش ناچيزي داشته، اما از محبوبيت زياد ويديوها نمي‌كاهد.

 

اين جايگاه برجسته ويديوها اصلا تصادفي نيست. 92 درصد بازارياباني كه از ويديو استفاده مي‌كنند، آن را بخش مهمي‌ از استراتژي‌هاي خود مي‌دانند، اين عدد نسبت به 91 درصد سال 2019 يا 85 درصد سال 2018 افزايش داشته است. 99 درصد بازارياباني كه از ويديو استفاده مي‌كنند مي‌گويند كه اين كار را ادامه خواهند داد، اگرچه 92 درصدشان موافق‌اند كه رقابت و سروصداي ويديوها روزبه‌روز بيشتر مي‌شود.

 

بااين‌وجود، ويديوها براي افرادي كه از آن‌ها استفاده مي‌كنند، نتيجه‌بخش هستند. 94 درصد بازاريابان معتقدند كه محتواي ويديويي براي توضيح محصول يا خدمت مفيد است. 87 درصد مي‌گويند محتواي ويديويي به آن‌ها كمك مي‌كند تا ترافيك را به وب‌سايتشان هدايت كنند و 83 درصد مي‌گويند كه ويديو به توليد علاقه‌مندان كمك كرده است. جالب اينجاست كه 43 درصد بازاريابان مي‌گويند محتواي ويديويي در كاهش تماس‌ مشتريان با بخش پشتيباني بسيار موثر بوده است.

 

 

 

بازار استريمينگ ويديو بسيار داغ است

بازار استريمينگ ويديو بسيار بزرگ است و هرروز بزرگ‌تر مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود كه در شش سال آينده با نرخ سالانه 20.4 درصد رشد كند و در سال 2027 به 184.3 ميليارد دلار برسد. آموزش‌‌ها و يادگيري‌هاي شركت (نه بازاريابي) موجب رشد بازار استريمينگ مي‌شود.

 

استريمينگ ويديوهاي زنده چند مزيت مهم دارد كه آن را براي تازه‌كارها جذاب مي‌كند. چهار نفر از هر پنج بازارياب كه قبلا از محتواي ويديويي در كسب‌وكارشان استفاده كرده‌اند، دانش فني لازم براي شروع استريمينگ ويديوهاي زنده را دارند، اما ويديوهاي زنده حتي براي آن‌يك بازارياب باقيمانده از 5 نفر كه هنوز بازاريابي ويديويي را امتحان نكرده هم جذاب است، زيرا:

 

يادگيري استفاده از استريمينگ اصلا سخت نيست و راهكارهاي ارائه‌شده به كاربران بسيار ساده است.

سخت‌افزار لازم براي اين كار ارزان و در دسترس است و تنها يك تلفن هوشمند براي شروع استريمينگ كافي است.

همه به كانال‌هاي ارتباطي دسترسي دارند و حالا ديگر همه شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ خدمت استريمينگ زنده ارائه مي‌دهند.

هزينه توليد اين ويديوها در مقايسه با توليد محتواي ويديويي ضبط‌شده كمتر است.

بازار پررونق استريمينگ يك‌طرف ماجرا است و داشتن مخاطبي كه مايل به تماشاي كل محتواي استريمينگ باشد، بحث ديگري است. خوشبختانه، استريمينگ زنده مخاطبان مشتاق خود را دارد و مخاطب را حسابي با محتوا درگير مي‌كند.

 

 

 

مردم مي‌خواهند ويديوهاي زنده بيشتري ببينند

اولين و بزرگ‌ترين پلتفرم استريمينگ يعني پلتفرم توييچ متعلق به آمازون، ماهانه بيش از 5.5 ميليون پخش‌كننده فعال ويديو دارد. آن‌ها محتواهايي توليد مي‌كنند كه به‌طور متوسط ​​1.9 ميليون بيننده آنلاين دارد و اين كاربرها روزانه بيش از يك و نيم ساعت ويديو تماشا مي‌كنند. فقط بايد بدانيد كه توييچ بر گيمرها تمركز كرده و مانند ساير شبكه‌هاي اجتماعي براي بازارياب‌ها و كسب‌وكارها مناسب نيست.

 

پس فيس‌بوك را در نظر بگيريد. مردم عاشق تماشاي ويديو در فيس‌بوك هستند. بيش از 80 درصد از 500 پست برتر فيس‌بوك در سال 2018 پست‌هاي ويديويي بودند. همين مطالعه نشان مي‌دهد كه پست‌هاي ويديويي 59 درصد بيشتر از انواع ديگر پست‌ها مخاطبان را جذب مي‌كنند.

 

وقتي فيس‌بوك‌ لايو در 2016 راه‌اندازي شد، اين محبوب‌ترين شبكه اجتماعي جهان 50 ميليون دلار به 140 شركت و فرد مشهور رسانه‌اي داد تا براي اين ابزار جديد محتواي زنده توليد كنند. دو سال بعد از معرفي اين ابزار، فيس‌بوك بيش از 3.5 ميليارد ويديو پخش كرده بود.

 

فيس‌بوك و آمازون شرط بسته بودند كه ويديوهاي زنده موفق خواهند شد، زيرا مردم دوست دارند آن‌ها را تماشا كنند. بر اساس گزارش «دفتر تبليغات تعاملي» در مورد استريمينگ ويديوهاي زنده، تقريبا دوسوم مصرف‌كنندگاني كه به دستگاه‌هايي مانند تلفن‌هاي هوشمند، تبلت‌ها يا كامپيوترهاي شخصي دسترسي داشته‌اند، محتواهاي ويديويي زنده را تماشا كرده‌اند.

 

تقريبا نيمي‌از آن‌ها (47 درصد) مي‌گويند كه بيشتر از سال گذشته محتواي ويديويي زنده تماشا مي‌كنند. 52 درصد براي ديدن محتواي ويديويي زنده سراغ پلتفرم‌هاي اجتماعي مي‌روند و 41 درصد آن‌ها براي دريافت خدمات استريمينگ ديجيتال درجايي عضو شده‌اند. وب‌سايت‌هاي بازي با 33 درصد در رتبه چهارم هستند.

 

تماشاي محتواي زنده معمولا با فعاليت‌هاي اجتماعي، ازجمله ارتباط با افراد در رسانه‌هاي اجتماعي (چه كساني كه محتوا را تماشا مي‌كنند و چه كساني كه تماشا نمي‌كنند) گره‌خورده است. برندها با پخش ويديوهاي زنده، مشاركت مخاطبان را افزايش مي‌دهند. حتي فيس‌بوك گفته كه محتواي زنده شش برابر محتواي معمولي باعث مشاركت كاربران در اين رسانه شده است.

 

نكته كليدي اين است كه محتواي زنده محبوب مخاطبان است، زيرا باعث رابطه و تعامل ميان آن‌ها مي‌شود.

 

 

 

بهترين رسانه براي استريمينگ رسانه فعلي‌تان است

شعار «كسب‌وكارها بايد به‌جايي بروند كه مشتريان هستند» براي وبكست هم صادق است. اگرچه پلتفرم‌هاي مخصوصي براي لايو استريمينگ در اختيار كسب‌وكارها است، اما مخاطبان هنوز هم براي ديدن محتواي ويديويي زنده بيشتر سراغ رسانه‌هاي اجتماعي مي‌روند.

 

بر اساس شاخص اسپروت سوشيال در سال 2019، ويديوي زنده، روند معمول رسانه‌هاي اجتماعي است و 45 درصد مصرف‌كنندگان دوست دارند ويديو‌هاي زنده بيشتري از برند محبوبشان ببينند. 63 درصد بازاريابان هم در مورد مطلوبيت محتواي ويديويي زنده در رسانه‌هاي اجتماعي با آن‌ها موافق‌اند.

 

همه اين آمارها خوب است، اما نشان نمي‌دهد كه بهترين پلتفرم براي استريمينگ محتواي ويديويي زنده كسب‌و‌كارتان كدام است. با توجه به شعار «همان‌جايي برويد كه مخاطب هست»، برندها سعي مي‌كنند سراغ پلتفرم‌هايي بروند كه از قبل بيشترين فالوئر را در آن‌ها دارند. 66 درصد مصرف‌كنندگان برندهاي محبوبشان را در فيس‌بوك، 41 درصد در اينستاگرام، 35 درصد در يوتيوب و 22 درصد در توييتر دنبال مي‌كنند.

 

 

 

صرف‌نظر از اينكه كدام شبكه اجتماعي را انتخاب مي‌كنيد، احتمالا افرادي هستند كه دوست دارند ويديوهاي زنده بيشتري از شما ببينند و ازآنجاكه انتظار كيفيت ويديوهاي از پيش ضبط‌شده را ندارند، مي‌توانيد ويديوهاي زنده را با صرف وقت و پول كمتر توليد كنيد.

 

در حال‌حاضر، بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي يك سرمايه‌گذاري چشمگير براي كسب‌وكارها است. انتظار مي‌رود كه در 2020 هزينه‌ تبليغات در رسانه‌هاي اجتماعي فقط در ايالات‌متحده به 43 ميليارد دلار برسد كه نسبت به سال گذشته 20.4 درصد افزايش داشته است. شروع فعاليت در يك كانال جديد هم مي‌تواند مبلغ قابل‌توجهي به اين هزينه‌ها اضافه كند. به همين دليل كسب‌وكارها بايد از همان كانال‌هايي استفاده كنند كه قبلا بيشترين فعاليت را در آن‌ها داشته‌اند. بايد از همان رسانه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد كه بيشترين فالوئر را در آن‌ها داريد.

 

همچنين نبايد فقط به يك كانال لايو‌استريمينگ بچسبيد. با استفاده از خدمات مالتي‌استريمينگ، مي‌توانيد هم‌زمان و بدون تغيير زياد درروند كار، چيدمان يا روش توليد محتوا، در كانال‌هاي مختلف لايو بدهيد. شايد اين بهترين فرصت براي كسب‌وكارها باشد تا بدون صرف زمان بيشتر، ميزان دسترسي افراد به ويديوهايشان را افزايش دهند.

 

 

 

بازاريابان B2B هم بايد به اين قابليت توجه كنند!

شايد فيس‌بوك، اينستاگرام، يوتيوب و توييتر محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان باشند، اما اهميت چنداني براي بازاريابان B2B ندارند. لينكدين يك شبكه اجتماعي براي استخدام، شبكه‌سازي كاري و بازاريابي بي‌توبي است. اين رسانه بيش از 630 ميليون كاربر، بيش از 30 ميليون كاربر شركتي و 280 ميليارد پست در سال دارد.

 

پس لينكدين شكارگاه بازاريابان B2B است. همچنين يك شبكه اجتماعي است كه محتوا نقش مهمي در آن ايفا مي‌كند. استرينگ گويان يك از اينفلوئنسرهاي لينكدين كه در عرض 14 ماه 30 هزار فالوئر پيدا كرد، يكي از ترفندهاي خود براي معروف شدن در اين رسانه را استفاده از ويديو بيان مي‌كند.

 

در اوايل سال 2019، لينكدين هم به جمع شبكه‌هاي اجتماعي ارائه‌دهنده محتواي ويديويي پيوست. حالا بايد كمي منتظر باشيم تا تاثير ويديوهاي زنده در لينكدين را ببينيم، اما مي‌دانيم لينكدين ويديو را جدي مي‌گيرد. ما مي‌دانيم كه ويديو براي بازارياباني كه از آن استفاده مي‌كنند، نتايج خوبي به ارمغان مي‌آورد. همچنين مي‌دانيم وقتي بحث معيارهاي مشاركت به ميان مي‌آيد، ويديوي زنده بر ويديوي ضبط‌شده برتري دارد. به‌‌علاوه مي‌دانيم كه لينكدين با اصلي‌ترين استريمرهاي بازار مشاركت مي‌كند. پس اگر يك بازارياب بي‌توبي هستيد و از لينكدين استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد از اين نكات مهم استفاده كنيد.

 

 

 

مخاطبان به شما مي‌گويند چه نوع محتوايي توليد كنيد

اشكالي ندارد در مورد انواع محتواهايي كه قرار است به‌صورت زنده براي مخاطبان پخش كنيد، شك داشته باشيد، زيرا ارائه محتواي نامربوط (پس از خدمات مشتريان ضعيف) دومين دليل مردم براي آنفالو كردن برند محبوبشان در رسانه‌هاي اجتماعي است. شناخت آنچه مخاطبان نمي‌خواهند ببينند، گامي‌ مهم در جهت ارائه محتواي محبوبشان به آن‌ها است.

 

پس خود را جاي مخاطبان بگذاريد و ببينيد چرا شمارا در رسانه‌هاي اجتماعي دنبال مي‌كنند؟ به گزارش اسپروت سوشيال، پنج دليل اصلي مردم براي فالو كردن شما عبارت‌اند از:

 

كسب اطلاعات بيشتر درباره محصولات و خدمات جديدتان

علاقه به سرگرمي‌‌

اطلاع از جديدترين اخبار كسب‌وكار شما

استفاده از جوايز و تخفيف‌ها

نياز به ارتباط با افرادي كه علايق مشتركي با آن‌ها دارند

همچنين مي‌دانيم پست‌هايي كه بيشترين مشاركت را برمي‌انگيزند، پست‌هاي سرگرم‌كننده هستند و بعدازآن پست‌هاي انگيزشي، آموزشي، داستاني و ارائه‌دهنده جايزه و تخفيف بيشترين بازديد را دارند. ويديو‌هاي معرفي محصول تا زماني كه جالب و آموزشي باشند خوب هستند. لايوهاي جذاب معرفي محصولات كه يك جايزه با محدوديت زماني هم ارائه مي‌دهند، خيلي خوب هستند و يك‌راه مطمئن براي افزايش فروش به‌حساب مي‌آيند.

 

اين تمام اطلاعاتي است كه براي تهيه استراتژي محتوا نياز داريد. شما مي‌دانيد مردم از محتوا چه مي‌خواهند. وقتي ارائه محتوا در لايو را شروع مي‌كنيد، مي‌توانيد از واكنش مردم براي توليد محتواي بعدي ايده بگيريد. حداقل اينكه ارائه محتوا در لايواستريمينگ بازخوردهاي مفيد زيادي برايتان دارد.

 

 

 

نتيجه‌گيري

اجازه ندهيد حرف‌هاي اغراق‌آميز فريبتان دهد. بازاريابي ديجيتال واقعا سخت است. هيچ ميانبري براي موفقيت در اين راه وجود ندارد. شايد خطر كردن نتيجه بدهد،‌ اما شايد هم باعث شود كه تمام بودجه بازاريابي‌تان را صرف پديده‌‌هاي جديد و پرزرق‌وبرق كنيد كه هيچ سود و فايده بلندمدتي ندارند. صاحبان كسب‌وكارها بايد ميزان اين خطرات را ارزيابي و مديريت كنند.

 

توليد محتواي لايواستريمينگ چندان مخاطره‌آميز نيست. اكثر كسب‌وكارها به تمام كانال‌هاي توزيع موردنيازشان دسترسي دارند، زيرا مردم براي تماشاي ويديوهاي زنده سراغ شبكه‌هاي اجتماعي مي‌روند و بيشتر كسب‌وكارها مدت‌ها است كه از اين شبكه‌ها استفاده مي‌كنند. استفاده از اين قابليت نيازي به خريد تجهيزات زياد ندارد، حداقل تا زماني كه از اين لايوها نتيجه نگرفته‌ايد (نكته مهم: اول‌ازهمه تجهيزات صوتي خوب بخريد). به لطف مالتي‌استريمينگ، مي‌توانيد در همه پلتفرم‌ها به مخاطبان دسترسي داشته باشيد. مالتي‌استريمينگ با كمك ابزار «ري‌استريم استوديو» كار بسيار ساده‌اي است و فقط بايد وب‌كم را وصل كرده و مرورگر وب را روشن كنيد.

 

مهم‌تر از همه اين‌كه مي‌دانيم لايواستريمينگ نتيجه مي‌دهد. اگر اين كار را درست انجام دهيد و آنچه مخاطبان مي‌خواهند را در زمان مطلوب در اختيارشان قرار دهيد، آن‌ها هم جوابتان را مي‌دهند و تعامل خوبي با كسب‌وكارتان برقرار مي‌كنند. حتي شايد يك گروه حامي برايتان تشكيل دهند. بنابراين اگر هنوز براي استفاده از لايو در 2020 مردد هستيد، بايد بگويم كه با انجام اين كار نتايج فوق‌العاده‌اي كسب مي‌كنيد و چيز زيادي از دست نمي‌دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.